Warsztaty
rzeźbiarskie Płaskorzeźby z odcisków przedmiotów.
Grupa wiekowa: 6-9 lat
Wprowadzenie w problematykę rzeźby i objaśnienie zadania ćwiczeniowego. Zadanie ćwiczeniowe polega na odciskaniu na glinianej płaszczyźnie (wym. max 50 x 30 cm) negatywowych obrazów wybranych przez dziecko przedmiotów przyniesionych z domu. Kompozycje powinny być spójne i czytelne, oparte na prostych zasadach rytmu, powtarzalności, dynamizmu, mają uwzględniać podstawowy zakres środków rzeźbiarskich: kontrast kształtów, kontrast wielkości, kontrast faktur, dynamikę układów kompozycyjnych, zestawianie form wypukłych i wklęsłych z uwzględnieniem elementów rysunkowych. Tak wykonana płaskorzeźba stanowi dopiero negatywowy obraz właściwej kompozycji rzeźbiarskiej. Tę uzyskujemy poprzez wykonanie gipsowego odlewu, który następnie patynujemy w celu podkreślenia jego plastyczności. Wartość eksperymentalna techniki polega na twórczym doborze odpowiednich przedmiotów oraz uruchomieniu wyobraźni przy pracy w negatywie. Ta prosta technika umożliwia osiągnięcie bardzo efektownych rezultatów i nie wymaga od uczestników dużych zdolności manualnych.
Warsztaty malarskie Sztuka wyrazem myśli
i przeżyć. Grupa wiekowa: 6-9 lat
Wprowadzenie w problematykę rzeźby i objaśnienie zadania ćwiczeniowego. Zadanie ćwiczeniowe polega na odciskaniu na glinianej płaszczyźnie (wym. max 50 x 30 cm) negatywowych obrazów wybranych przez dziecko przedmiotów przyniesionych z domu. Kompozycje powinny być spójne i czytelne, oparte na prostych zasadach rytmu, powtarzalności, dynamizmu, mają uwzględniać podstawowy zakres środków rzeźbiarskich: kontrast kształtów, kontrast wielkości, kontrast faktur, dynamikę układów kompozycyjnych, zestawianie form wypukłych i wklęsłych z uwzględnieniem elementów rysunkowych. Tak wykonana płaskorzeźba stanowi dopiero negatywowy obraz właściwej kompozycji rzeźbiarskiej. Tę uzyskujemy poprzez wykonanie gipsowego odlewu, który następnie patynujemy w celu podkreślenia jego plastyczności. Wartość eksperymentalna techniki polega na twórczym doborze odpowiednich przedmiotów oraz uruchomieniu wyobraźni przy pracy w negatywie. Ta prosta technika umożliwia osiągnięcie bardzo efektownych rezultatów i nie wymaga od uczestników dużych zdolności manualnych.
Wykonanie ćwiczeń w dwóch różnych
technikach:
1. Monotypia to technika pomiędzy
rysunkiem a grafiką. Na powierzchni szyby rozprowadza się farbę
drukarską za pomocą wałka a następnie na położonym (delikatnie)
papierze, uczestnik warsztatów wykonuje spontaniczny rysunek
a) ołówkiem – efekt to kreska
b) grzebieniem – efekt kreski wielokrotne – równoległe
c) palcem – efekt to plama, szarość lub czerń w zależności od siły nacisku
a) ołówkiem – efekt to kreska
b) grzebieniem – efekt kreski wielokrotne – równoległe
c) palcem – efekt to plama, szarość lub czerń w zależności od siły nacisku
Po powtórnym ułożeniu papieru na
matrycy – szybie można uzyskać odbitkę w negatywie.
2. Wydrapywanie z czerni – to rodzaj
sgraffito. Kartkę z bloku technicznego uczestnik warsztatów
zarysowuje precyzyjnie kredkami świecowymi dowolnie lub świadomie
zestawiając kolory. Następnie pokolorowana kartka zamalowana
zostaje czarną farbą. Kolorowy rysunek na czarnym tle uzyskuje się
wydrapując wykałaczką lub nożykiem – efekt to kreski i
płaszczyzny. W obu technikach uzyskuje się bardzo ciekawe efekty.
Warsztaty malarskie Malowanie na
jedwabiu. Grupa wiekowa: 10-13 lat
Warsztaty malarskie Owocowe wnętrze.
Grupa wiekowa: 10-13 lat
Warsztaty fotograficzne Eksperymentalne
techniki fotografii analogowej. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Przekazanie podstawowych informacji o fotografii jako jednej z dziedzin sztuk plastycznych, zapoznanie z pracownią i ciemnią fotograficzną zaprezentowanie wyposażenia, omówienie zadania ćwiczeniowego, eksperymentowanie z tradycyjnymi technikami fotografii analogowej.
Warsztaty projektowania graficznego Stare i nowe – odręczne i cyfrowe. Tradycja i nowoczesność w projektowaniu. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Warsztaty struktur wizualnych Technologie polimerowe w sztuce. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Warsztaty rysunkowe Warsztat malarza ikon
– odkrywanie świętego oblicza. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Przekazanie podstawowych informacji
dotyczących znaczenia, funkcji, rozwoju malarstwa ikonowego i
poszczególnych etapów jej wykonywania w oparciu o pokaz wizualny i
zademonstrowanie przygotowanych materiałów zaaranżowanych w formie
tradycyjnego warsztatu malarza ikon. Znajdą się tam materiały
potrzebne do namalowania ikony - deski, tkanina lniana (powłoka),
grunt, wzornik rysunkowy, płatki złota, poduszka pozłotnicza,
pędzel pozłotniczy, agat do polerowania płatków złota, farby
temperowe, pędzle, warstwa zabezpieczająca. Następnie uczestnicy
wykonają pierwszy etap odkrycia świętego oblicza. Na zagruntowane
tablice naniosą rysunek postaci (grawiurę) tradycyjną metodą
przepróchy, używając wzorników i sproszkowanego węgla. W ten
sposób zostanie odkryta potencja świętego oblicza.
Przekazanie wstępne
wiedzy o kompozycji, operowaniu kolorem, tworzeniu obrazów i wzorów
przy pomocy różnych technik: rysowania, malowania, pryskania, zalewania,
stemplowania. Ogromne pole do eksperymentów dla „Młodego
Odkrywcy”. Specjalistyczne farby do tkanin nie posiadają bieli.
Biel jest barwą jedwabiu. Tematem obrazów ma być pejzaż,
namalowany jako piękno formy, niecodzienność, spontaniczność,
autentyczność, co prowadzi do najpełniejszego wyrażania się
młodego twórcy w przedstawionej technice.
Wprowadzenie w problematykę sztuki
współczesnej, objaśnienie zadania ćwiczeniowego. Pomysł zakłada
studium rysunkowe i malarskie owoców. Tematem prac jest martwa
natura złożona z kilku owoców, które są kontrastowe w kolorze i
formie. Skupienie uwagi dzieci na złożonej konstrukcji i budowie
poszczególnych owoców. Rysunki oraz prace malarskie z założenia
mają by powiększeniem wielokrotnym. Dziecko może skupi uwagę na
jednym owocu, ale może też spróbować stworzyć kompozycję
kontrastową z dwu lub nawet kilku owoców, komponując całość na
płaszczyźnie kartki. Z założenia prace nawiązują do martwej
natury, ale w ujęciu niestandardowym i specyficznym, znajdują się
na pograniczu abstrakcji i biologii – z koncepcji martwej natury
powstaje w rezultacie kompozycja prawie abstrakcyjna.
Przekazanie podstawowych informacji o fotografii jako jednej z dziedzin sztuk plastycznych, zapoznanie z pracownią i ciemnią fotograficzną zaprezentowanie wyposażenia, omówienie zadania ćwiczeniowego, eksperymentowanie z tradycyjnymi technikami fotografii analogowej.
Warsztaty projektowania graficznego Stare i nowe – odręczne i cyfrowe. Tradycja i nowoczesność w projektowaniu. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Warsztaty polegają na zastosowaniu
mediów nowoczesnych w opracowaniu mediów tradycyjnych. Młodzież
zapoznaje się z tradycyjnym warsztatem drukarskim. Wykonuje prosty
skład zecerski i kompozycje z czcionek, drukuje na prostej,
archaicznej prasie. Materiał zostanie zeskanowany i obrobiony za
pomocą aplikacji graficznej (Photoshop), łączony z drukiem
tradycyjnym, rysunkiem i fotografią, podawany w nowej odsłonie jako
mikropublikacja prezentowana na wystawie.
Warsztaty struktur wizualnych Technologie polimerowe w sztuce. Grupa wiekowa: 14-16 lat
Przebieg warsztatów zakłada przeprowadzenie prezentacji i praktycznych ćwiczeń związanych z odlewaniem z natury w technologii acrylic one, odkształcaniem i barwieniem odlewów, tworzeniem silikonowych modeli anatomicznych i badaniem możliwości wykorzystania ich deformacji dla celów kreacyjnych.